måndag 7 maj 2007

Håkan Hellström-Visa vid vindens ängar

Det går en vind över vindens ängar,
There goes a wind over the wind's meadows
det fladdrar till i en tyllgardin.
that flaps upon a curtain
Och jag ska skriva en sommarvisa
And i shall write a summer song
med sol och blomdoft i melodin.
With sun and scent of flowers in the melody

Jag ville sjunga om Katarina,
I wanted to sing about Katarina,
till träklangsflöjter och alcymbal
To long flutes and alder cymbal
men vindens toner blir sommarns sånger,
with the wind's songs becomethe summer's song
jag bara lyssnar i björklövssal.
I only listen to birchleaf's hall

Det går en flicka i aspelunden,
There goes a girl in the aspen grove
jag har ett gulnat fotografi.
I have a yellow photograph
Med åren blev hon en dröm, en saga,
With years passing by she became a dream, a tale
en ensam vandrares sympati.
a lonely rambler's symphathy

Jag ville skriva en liten visa,
I wanted to write a short song
där ögonblick blir till evighet.
When the moment becames eternity
Men ord blir stumma och toner döva,
But words become mute and tones deaf
och visans tanke blir hemlighet.
And the song's thought becomes secret
Det bliver en hemlighet.
it becomes a secret

Jag vill ju bara sjunga
I only want to sing
Jag vill ju bara sjunga
I only want to sing

Jag ville sjunga
I wanted to sing
Jag vill ju bara sjunga,
I only wanted to sing
om Katarina,
About Katarina
om hur jag känner.
About how i feel
Jag stod under ditt sommarfönster
I stood under your summer window

Inga kommentarer: