lördag 5 maj 2007

Stefan Sundström-Den lilla bäcken

click here for the music video.

Jag var ett barn
I was a child
Med klara ljuva sinnen
With the bright delightful mind
Och på mitt väsen solen lyste ned
And the sun shines down on my being
Mitt liv var nytt
My life was new
Och ännu utan minnen
still without memories [sometimes Ännu means even (even more=ännu mer)]
Och genom natten månen stilla gled
the moon glides quietly through the night

Och jag var ung
And i was young
Med fasta steg på jorden
With firm steps on the earth
Jag levde fritt
I lived freely
Bland träd och vilda djur
Among trees and wild animals
Och som i lera formade jag orden
Of which i formed words in clay
Och rent var hjärtat som de kommo ur
And pure was the heart from which they came

Och lilla bäcken mot älven rinner
And the small brook flows toward the river
Och älven rinner mot stora hav
And the river flows toward large sea
Och aldrig någonsin mer du finner
And never ever again you find
Var lilla bäcken blev av
Where the small brook "went"

Och jag blev man
And I became a man
Med hatt och stövlar tunga
With hat and heavy boots [tunga here plural of tung]
Och lärde tyglarna av lämplighet och sed
And learnt the reigns of appropriateness and customs
Och lärde le
And learnt to smile
När marken syntes gunga
When the land was rocking
Av tyngd från fiender, som högg oss ned
By the weight of enemies, stabbing us down
Jag ser på världen
I look upon the world
Genom dödas blickar
Through the looks of (the) dead
Med andras oro
With other people's anxiety
Köper jag min frid
I buy my peace
Och nedåt slår jag
And I knock downwards
När jag uppåt slickar
When i lick upwards
Och snarkar däst med själens nöd därvid
And snore bloated with soul’s misery close
Och lilla bäcken...
And the small brook

Jag samlar tid
I collect time
som musen samlar skulor
as the mouse gathers leftovers
Till livets buggnad samlar jag på år
For the building of life I collect years
Ty allting stort och starkt
For everything large and strong
Är byggt av smulor
Are built by bits
och sanningen av ångrad lögn består
and the truth consists of regretted lies

I munnens valv
In the mouth’s vault
jag känner orden klinga
i can resonate words
Som återskall
As Echo
Av allt som sagts förut
Of all that have been said

Min tro är klen
My belief is weak
Och klokenskapen ringa
and wisdom small
Och allt är början, mittoppi och slut
And all is begninning middle and end
Och lilla bäcken...
And the small brook

Inga kommentarer: