torsdag 3 maj 2007

Pavel Ramel-Var är Tvålen?

Here is a good song for Swedish beginners:)

--------------------------------------------------------------------------------

Var är Tvålen?

Where is the soap?

Ni som vandrar genom livet, mot ett ständigt fjärran mål
You who walk through life, toward a constant distant goal

Stanna upp ett tag och grubbla: är det nån som sett min tvål?
Stop a while and ponder: is he the one who saw my soap?
 
Så säg mig, var är tvålen, vänner?
So tell me, where is the soap, friends?
 
Ser ni tvålen, vänner?
Do you see the soap, friends?
 
Undran och skräck jag känner – var var var?
I feel wonder and terror- where where where?
 
Jag undrar blott: var är tvålen, broder?
I only wonder: where is the soap, brother?
 
Ge mig tvålen, syster!
Give me the soap, sister!
 
Söken och leten tåligt,
Searching patiently
 
Va’ de’e det dåligt,
It is bad 
Utan tvål
Without soap
(Skum, skum, skum)
(foam, foam, foam)
 
Well well well, well well well,
Well well well, well well well,
 
Om du så har gyllene borstar, om du så har silverkar
Even if you have golden brush, even if you have silver tub 
 
Utan tvålen blir du blott och bart en badande barbar
Without the soap you'll just be (remain) a bathing barbarian
 
Du må komma parfymerad, i dyra oljor smord
You may come "in perfume", greased with expensive oils
 
Utan lödder badar slödder, det är dock ett visdomsord
The mob bathe without lather, it is still a wise word
 
Så säg mig, var är tvålen, vänner?
So tell me, where is the soap, my friend?
 
Ser ni tvålen, vänner?
Have you seen the soap, friends?
 
Undran och skräck jag känner – var var var?
I feel wonder and terror- where where where?
Jag undrar: var är tvålen, broder?
I wonder: where is the soap, brother?
Ge mig tvålen, syster!
Give me the soap, sister!
 
Kärnan ska va i skalet,
The seed will be in shell
 
Va’ de’e galet,
It is  crazy
Utan tvål
Without soap
 
En man ska va förmögen, och ha pengar på sin bank
A man shall be wealthy, and have money in his bank
 
Men uti badet utan tvål kan han betrakta sig som pank
But he cannot consider himself clean without soap
 
(skum)
(foam)
 
Du kan likna hela jorden vid ett tvättfat i emalj
You can compare the whole earth to an enamel washbasin.
       
Som blir värdelösa utan denna renande detalj
Which gets worthless without this cleaning detail
 
Så säg mig, var är tvålen, vänner?
So tell me, where is the soap, friends?
Ser ni tvålen, vänner?
Have you the soap, friends?
Undran och skräck jag känner – var var var?
I feel wonder and terror-where where where?
Jag undrar: var är tvålen, broder?
I wonder: where is the soap, brother?
Ge mig tvålen, syster!
Give me the soap, sister!
 
Att sin lekamen löga
To bathe

Lönar föga,
doesnt pay much

Utan tvål
Without soap

(skum skum skum)
(foam foam foam)
 
Tvål-eluliah!
Soap+halleluja
 
När Susanna var i badet, för att öva sim och krål,
When Susanna was at the bath, practicing swimming and kråla?
 
Hade Joakim rest in till Babylon att köpa tvål.
Joakim had traveled to Babylon to buy soap
 
Litervis champagne i karet hade Madamme Pompadour:
Madamme Pompadour had champagne by the gallons
in tub
 
Trettitvå när hon klev i, och trettitre när hon klev ur…
Thirty-two when getting into and thirty-three when getting out
 
Så säg mig, var är tvålen, vänner?
So tell me, where is the soap, my friend?
Ser ni tvålen, vänner?
Have you seen the soap, friends?
Undran och skräck jag känner – var var var?
I feel wonder and terror -where where where?
Jag undrar: var är tvålen, broder?
I wonder: where is the soap, brother?
Ge mig tvålen, syster!
Give me the soap, sister!
 
Mycken må vara möjligt,
A lot may be possible
Va’ de’e löjligt,
It is ridiculous
Utan tvål
Without soap
 
Var det inte bra (utan tvål)
It was not good (without soap)
Ingenting att ha (utan tvål)
Nothing to have (without soap)
Bara fusk (utan tvål)
merely cheating (without soap)
Var det snusk (utan tvål)
It is dirt (without soap)
Var den gul? (Nej, nej, nej)
Is it yellow? (No, No, No)
Var den blå? (Nej, nej, nej)
Is it blue? (No, No, No)
Var den svart? (Nej, nej, nej)
Is it black? (No, No, No)
 
En liten rutig tvål
A small check soap
Säg, var den lång? (Nej, nej, nej)
Say, is it long (No, No, No)
Var den kort? (Nej, nej, nej)
Is it short? (No, No, No)
En fet tvål? (Nej, nej, nej)
A fat soap (No, No, No)
En liten knubbig tvål.
A small plump soap
 
Så säg mig, var är tvålen, vänner?
So tell me, where is the soap, my friend?
Ser ni tvålen, vänner?
Have you seen the soap, friends?
Undran och skräck jag känner – var var var?
I feel wonder and terror -where where where?
Jag undrar: var är tvålen, broder?
I wonder: where is the soap, brother?
Ge mig tvålen, syster!
Give me the soap, sister!
 
Searching pateintly
Var det dåligt,
It is poor
Var det galet,
It is mad
Var det tokigt,
It is crazy
Visst e det ruskigt konstigt
Certainly it is terribly strange 
Utan tvål!

Without soap!

Inga kommentarer: