tisdag 8 maj 2007

Povel Ramel-Köp inte en zebra

Many thanks for Lars' help:)
----------------------------------------------------------------------------------
Hej pojkar lyssna ni förstår: min svärmor fyller åttio år

Hey boys listen up, you know: my mother-in-law fill (will be)
eighty years old
Och jag vet inte vad jag ska ge, säg har ni någon idé?
And i dont know what i shall give, do you have any idea?
- Köp inte en Zebra!
- Don’t buy a Zebra!
Nej, nej.
No,no
- Köp inte en zebra!
- Dont buy a zabra!
Nej, nej.
No, no.
- Köp inte en zebra!
- Dont buy a zebra!
Nej, nej, nej, nej, nej, nej.
No, no, no, no, no, no.
- Köp nåt som hon har glädje av!
Buy sth. that she’ll be pleased with
* Extra study: "Det var ingen glädje med den sorgen,
sade gumman, grät vid fel grav."
Visst vill jag göra gumman glad, men men med vad,
med vad, med vad?

Certainly i want make the old woman glad, but but but how,
but how, but how?
Jag grubblar hela peruken grå, å vad ska jag hitta på?
I'm thinking until my wig turns grey, oh what shall I think of ?
Tack, tack, för rådet ni mig skänkt,
en zebra hade jag ej tänkt.

Thanks, thanks, for the advice you gave me,
I don’t think I had a zebra.
*"Jag hade ej (inte) tänkt [mig] .."
is rather like "I'm really not considering .."
"A zebra is not what I had in mind" maybe fits here
Men har ni nu något riktigt bra förslag
åt mig vore jag glad.

But if you have a really good proposal for me,
i'd be happy
Min släkt har givit allt som finns att giva
åt ett äldre kvinns.

My family have given all that is to give
to an old woman.
Kan ingen ge mig ett litet tips
- men det ska vara vettigt, begrips!

Can't anybody give me a small hint
- but it must make sense, is that clear!

- Köp blommor!
- Buy flowers!
Nej, nej; det skulle hon inte gilla.
No, no; she would not like it.
- En radio!

- A radio!
Nej, nej; hon hör så illa.
No, no; she hears so badly.
-En bok då?
- A book then?
Nej, hon ser inte bra heller.
No, she doesn’t see well either.
- Konfekt då?

- Sweets then?
Nej, hon tycker inte om choklad.

No, she doesnt like (think about) chocolate
* It's Like. "Tycka om" is mostly like, enjoy.
But not always... "Jag vet inte vad jag ska tycka om honom"
> I don't know what to think of him.
But: "Jag tror att jag tycker om honom"
> "I think i like him".
You can put "inte" or "illa" between "tycka" and "om" to make it
"not like" or "dislike":"Jag tycker illa om bananer"
> I dislike bananas; "Jag tycker inte om gröt" > I don't like porridge.
Finally "Jag tycker ingenting om bananer" >
"I don't have an opinion on bananas".
- En fiol då?
- A violin then?
Nej, hon kan inte spela en takt.
No, she cannot play a beat.
- En viol då? - A violet then?
Nej, inga blommor har jag sagt!
No, i have said no flowers!
- En väska?
- A bag?
Nej, nej, det har hon förut.
No, no, she has it before.
- En spegel?

- A miorror?
Nej, hon ser så ruskig ut.
No, she looks so terrible.
- Ett laxspö?
- A salmon-switch?
Nej, hon äger ingen älv.
No, she owns no river.
- En harpa?
- A harp?
Nej, harpa kan hon vara själv.
No, she herself can be harpy
- En pilsner?
- A pilsner?
Nej en pilsner är inte så bra.
No, A pilsner isn’t so good.
- En smedja?
- A smithy?
Lustigt. Haha, haha...

Amusing. Haha, haha...
- Nej o nej o nej o nej,
det kan inte katten hjälpa dig

No, oh, no, oh no oh no, it cannot help you
* Katten > the cat, but katten also a mild alternative swearword.
So, not even the cat (devil) could help:
"Darn, there is no helping you"
Då måste jag sista utvägen gå.
Then i must go to the the last resort
- Berätta, berätta! Vadå, vadå?
- Tell, tell! What, what?
Jag är trött på att ranta, trött på att gno,
ge mig numret till Circus Zoo
.
I am tired of walking, tire of working,
give me the number to Circus Zoo.
* Att ranta is to walk about achieving nothing.
Jag har grubblat och ratat i fjorton dar
- och nu finns det min själ bara zebran kvar!

I have thought deeply and rejected for fourteen days
- and now there is only the zebra left in my heart!
* "Min själ" in this case not actually "my soul",
but something like "gosh". And gosh,
finally all that is left is the zebra!

Inga kommentarer: